Wyszukaj w katalogu

Polecane firmy
LUK STUDIO Pracownia Projektowa - Architektura

LUK STUDIO Pracownia Projektowa - Architektura

Poleć nas innym

Nasze gry to gwarancja świetnego nastroju - Ice Casino

Nasze gry to gwarancja świetnego nastroju - Ice Casino

Akustyczne sufity podwieszane Armstrong
(2011-07-26)
 
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA AKUSTYKI WNĘTRZ

Ochrona przed haÅ‚asem i zapewnienie optymalnych warunków akustycznych w obiektach użytkowych to zagadnienie, o którym trzeba pamiÄ™tać na każdym etapie realizowania inwestycji - poczÄ…wszy od projektowania i planowania bryÅ‚y oraz konstrukcji budynku, a skoÅ„czywszy na wykaÅ„czaniu jego poszczególnych wnÄ™trz.

Temat akustyki czÄ™sto stanowi duże wyzwanie dla projektantów i wykonawców, jak również dla producentów materiaÅ‚ów budowlanych. Oprócz parametrów technicznych elementów konstrukcyjnych, które zwykle sÄ… regulowane przez okreÅ›lone normy budowlane, trzeba bowiem wziąć pod uwagÄ™ przede wszystkim funkcjÄ™ użytkowÄ…, jakÄ… dany budynek ma speÅ‚niać, charakter jego otoczenia oraz potrzeby i wymagania użytkowników.

Pojęcie izolacyjności akustycznej
Jednym z najistotniejszych zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z ksztaÅ‚towaniem Å›rodowiska akustycznego we wnÄ™trzu jest dźwiÄ™koizolacyjność (izolacyjność akustyczna), która oznacza odseparowanie dźwiÄ™ku rozchodzÄ…cego siÄ™ drogÄ… powietrznÄ… przez barierÄ™ dzielÄ…cÄ… przestrzeÅ„ na dwie części. - PojÄ™cie dźwiÄ™koizolacyjnoÅ›ci, odnosi siÄ™ zatem bezpoÅ›rednio do takich elementów konstrukcyjnych budynku, jak Å›ciany oraz stropy i okreÅ›la, w jakim stopniu dany materiaÅ‚ lub przegroda budowlana chroni pomieszczenie od haÅ‚asu dobiegajÄ…cego z otoczenia (z zewnÄ…trz budynku, z innych pomieszczeÅ„, z instalacyjny itp.) – tÅ‚umaczy Anna Baczkowska, architekt i kierownik technicznego wsparcia sprzedaży w firmie Armstrong, Å›wiatowego lidera na rynku sufitów podwieszanych. Poziom izolacyjnoÅ›ci akustycznej zależy od wielu czynników, m.in. od rodzaju i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci materiaÅ‚ów, z których wykonane zostaÅ‚y Å›ciany i stropy w budynku. Zarówno dopuszczalny poziom haÅ‚asu w pomieszczeniach, jak i minimalne wartoÅ›ci izolacyjnoÅ›ci akustycznej przegród zewnÄ™trznych i wewnÄ™trznych budynku ujÄ™te zostaÅ‚y w odpowiednich normach budowlanych (polskich i europejskich).

Poprawa poziomu dźwiÄ™koizolacyjnoÅ›ci 
W niektórych Å›rodowiskach istnieje przekonanie, że parametr izolacyjnoÅ›ci akustycznej nie jest istotny dla dobrego Å›rodowiska akustycznego wnÄ™trz i w zwiÄ…zku z tym czÄ™sto bywa pomijany w projektach. - Prowadzi to wiÄ™c czÄ™sto do koniecznoÅ›ci poprawiania rozwiÄ…zaÅ„ już podczas użytkowania wnÄ™trz, gdy haÅ‚as pochodzÄ…cy z zewnÄ…trz pomieszczenia jest zbyt uciążliwy dla użytkowników. Poziom izolacyjnoÅ›ci akustycznej we wnÄ™trzu można jednak poprawić poprzez zastosowanie odpowiednich materiaÅ‚ów wykoÅ„czeniowych, m.in. sufitów podwieszanych wykonanych z weÅ‚ny mineralnej – wyjaÅ›nia Anna Baczkowska.

W odniesieniu do sufitów podwieszanych dźwiÄ™koizolacyjność okreÅ›la siÄ™ za pomocÄ… wskaźnika izolacyjnoÅ›ci akustycznej (R lub SRI), gdy fale dźwiÄ™kowe przechodzÄ… przez strukturÄ™ sufitu jeden raz (np. gdy źródÅ‚o dźwiÄ™ku znajduje siÄ™ w przestrzeni ponadsufitowej lub na wyższym piÄ™trze) oraz wskaźnika izolacyjnoÅ›ci akustycznej wzdÅ‚użnej (Dnfw), gdy źródÅ‚o dźwiÄ™ku znajduje siÄ™ w przylegajÄ…cym pomieszczeniu, a dźwiÄ™k przenoszony jest w poziomie, poprzez dwukrotne przejÅ›cie przez wspólny sufit podwieszany znajdujÄ…cy siÄ™ nad obydwoma pomieszczeniami. - W praktyce, powszechnie używa siÄ™ parametru izolacyjnoÅ›ci akustycznej wzdÅ‚użnej z uwagi na fakt, że sufity podwieszane najczęściej stosuje siÄ™ na dużych powierzchniach, dzielonych nastÄ™pnie na mniejsze pomieszczenia (m.in. przestrzenie biurowe) – mówi Anna Baczkowska.

Izolacyjność akustyczna wzdłużna
Izolacyjność akustycznÄ… wzdÅ‚użnÄ… sufitów podwieszanych opisuje wskaźnik ważony znormalizowanej wzdÅ‚użnej różnicy poziomów (Dnfw). Jest on wyrażany w decybelach (dB) - jednostce opisujÄ…cej natężenie dźwiÄ™ku - np. sufit podwieszany o Dnfw 35 dB spowoduje, że dźwiÄ™k o poziomie np. 75 dB emitowany w jednym pomieszczeniu bÄ™dzie miaÅ‚ natężenie 40 dB w pomieszczeniu sÄ…siadujÄ…cym, znajdujÄ…cym siÄ™ pod wspólnym sufitem podwieszanym. Im wyższa wartość Dnfw, tym wiÄ™ksza różnica tego poziomu i lepsza izolacja od niepożądanych dźwiÄ™ków.

Izolacyjność pÅ‚yt sufitowych ma również kluczowe znaczenie w przypadku eliminacji haÅ‚asów pochodzÄ…cych z urzÄ…dzeÅ„ znajdujÄ…cych siÄ™ w przestrzeni ponad sufitem podwieszanym. W tym wzglÄ™dzie ważna jest wiÄ™c redukcja dźwiÄ™ku przechodzÄ…cego przez sufit podwieszany w kierunku pionowym. - Tylko pÅ‚yty o wysokiej izolacyjnoÅ›ci sÄ… w stanie ochronić osoby przebywajÄ…ce w pomieszczeniu przed niepożądanym haÅ‚asem generowanym przez systemy klimatyzacji i inne elementy serwisowe umieszczane najczęściej wÅ‚aÅ›nie powyżej sufitu podwieszanego – podkreÅ›la Anna Baczkowska.

Pochłanianie dźwięku i czas pogłosu
Każda rozmowa odbywajÄ…ca siÄ™ w danym pomieszczeniu lub dźwiÄ™ki generowane przez różne urzÄ…dzenia biurowe (np. kopiarki, drukarki, faxy, telefony itp.) wytwarzajÄ… fale dźwiÄ™kowe o okreÅ›lonej energii, które rozchodzÄ… siÄ™ nastÄ™pnie od źródÅ‚a dźwiÄ™ku w kierunku sufitu, Å›cian, podÅ‚ogi i wszystkich przedmiotów znajdujÄ…cych siÄ™ we wnÄ™trzu. Część tej energii jest pochÅ‚aniana przez te elementy, podczas gdy jej reszta podlega odbiciom. JeÅ›li w danym pomieszczeniu, przy każdym odbiciu dźwiÄ™ku pochÅ‚aniana jest jego niewielka ilość, wówczas powstaje gÅ‚oÅ›ne i haÅ‚aÅ›liwe Å›rodowisko, które cechuje siÄ™ dÅ‚uższym czasem pogÅ‚osu. Najczęściej zdarza siÄ™ tak w dużych pomieszczeniach, np. biurach zorganizowanych na planie otwartym, w których przebywa i/lub pracuje jednoczeÅ›nie wiele osób. W takich wnÄ™trzach, oprócz haÅ‚asu dobiegajÄ…cego z zewnÄ…trz, równie uciążliwy staje siÄ™ haÅ‚as powstajÄ…cy wewnÄ…trz pomieszczenia. - Wówczas konieczne jest ksztaÅ‚towanie Å›rodowiska akustycznego za pomocÄ… materiaÅ‚ów wykoÅ„czeniowych, które nie tylko bÄ™dÄ… izolować, ale również w znacznej części pochÅ‚aniać niepożądane dźwiÄ™ki. Można to osiÄ…gnąć np. za pomocÄ… sufitów podwieszanych o wysokich parametrach pochÅ‚aniania dźwiÄ™ków – mówi Anna Baczkowska. Sufit jako najwiÄ™ksza i jednoczeÅ›nie najmniej „zagospodarowana” pÅ‚aszczyzna w pomieszczeniu może pochÅ‚aniać odbijane dźwiÄ™ki caÅ‚Ä… swÄ… powierzchniÄ…, tym samym maksymalnie ograniczać niepożądane haÅ‚asy i regulować czas pogÅ‚osu we wnÄ™trzu.

Warto pamiÄ™tać, że zarówno zbyt krótki czas pogÅ‚osu uzyskany w wyniku zastosowania materiaÅ‚ów o wysokim pochÅ‚anianiu dźwiÄ™ku, jak i zbyt dÅ‚ugi czas pogÅ‚osu, mogÄ… być rozwiÄ…zaniem niesprzyjajÄ…cym powstaniu dobrego Å›rodowiska akustycznego w pomieszczeniu. Dlatego każde projektowane pomieszczenie powinno być rozpatrywane indywidualnie pod kÄ…tem wÅ‚aÅ›ciwej akustyki zwiÄ…zanej Å›ciÅ›le z funkcjÄ… pomieszczenia.


ARMSTRONG / www.sufityakustyczne.pl
(fot.Armstrong)